ابزار رسیدن به اهداف :

از آنجا كه فعاليتهاي تبليغاتي و روابط عمومي، از جمله فعاليتهاي ارتباطي هستند، پس براي انجام اين فعاليتها و موثر بودن آنها بايد از رسانه‌اي خاص استفاده كرد:

  • رسانه‌هاي صوتي و تصويري مانند: راديو و تلويزيون و سينما.
  • رسانه‌هاي چاپي مانند: روزنامه‌ها، مجله‌ها، اطلاعيه‌ها و مجلات مصرف كنندگان.
  • رسانه‌هاي محيطي خارجي مانند: بيلبورد، تابلوهاي ديواري ، بالن و نوار پارچه اي يا Banner
  • رسانه‌هاي محيطي داخلي مانند: لايت باكس و تابلوهاي حجمي از كالاها.
  • رسانه‌هاي پست مستقيم مانند: كاتالوگ، بروشور، نامه و هر چيزي كه براي مخاطبين خاص، ارسال مي‌شود.
  • رسانه‌هاي الكترونيك مانند: تابلوهاي الكترونيك LED ، ويدئو وال و اينترنت .
  • رسانه‌هاي روابط عمومي مانند: بازديدها ، جشن ها ، مسابقه ها و مراسم .
  •  

روابط عمومي براي ايفاي موثر و كارآمد نقش مديريتي خود نيازمند برنامه‌ريزي است. برنامه‌ريزي اگر جوهره و ماهيت اصلي مديريت نباشد، پايه و اساس آن است. بدون برنامه‌ريزي مديريت محقق نمی شود . در حقيقت براي مديران روابط عمومي كافي نيست كه تنها بر شرايط زمان حال و امور روزمره متمركز شوند، هدايت سازمان به سوي آينده متعالی يك امر حياتي است و موجبات تحقق اهداف ويژه سازمان را فراهم می سازد. برنامه‌ريزي به مدیریت خصوصا" به روابط عمومي اين قدرت را مي‌دهدکه

  1. جهت درست را انتخاب كند
  2. بحرانها را شناسايي کند
  3. به طور مستمر نيازها و خواسته‌هاي مخاطبان را شناسایی نماید ،
  4. سازمان را در جهت تحقق اهداف خود هدايت كند
  5. آینده نگری و افق شناسی سازمان را تقویت کند..