نقش هنر در روابط عمومی

روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود

دون شك روابط عمومي به عنوان يك هنر نقش بسزايي در برقراري و تسهيل ارتباط دوسويه بين مديران سازمان ، كاركنان ، مخاطبان و همه افراد تاثیر گذار دارد ، به طوري که امروزه كمتر مدیر روابط عمومی را مي توان يافت كه خود را بي نياز از هنر روابط عمومی بداند و در عين حال توانسته باشد موفقيت هاي چشمگيري را در زمينه هاي مورد نظر و تحقق اهداف از پيش تعيين شده به دست آورده باشد.

هنر ارتباط ، هنریست که شامل تمام فنون زندگی اجتماعی ، برگرفته از فکر و اندیشه می باشد لذا موفقیت در يك نهاد يا سازمان، بدون بهره گیری از فکر واندیشه به بار نخواهد نشست ، که بهره برداری صحیح از این دو رکن اساسی باعث جلب اعتماد و مشاركت كاركنان ، جهت پيشرفت هاي گوناکون سازمان می گردد که بایستی به صورت نظام مند، برنامه ريزي شده که در جهت ايجاد ، حفظ و گسترش تعامل و تفاهم مديران با كاركنان اقدام كند .
 بعضی از روابط عمومي ها تاكنون نتوانسته اند به طور كامل هنر تخصصی را در خود ايجاد نمايند. چرا كه از يك طرف غالب مسئولان به اين هنر و فن توجهي نكرده اند و از طرفي بسياري از مديران ما با كاركردهاي روابط عمومي ايده آل آشنا نبوده اند. 
یکی دیگر از خصوصیات روابط عمومي هنرمند ، فن برنامه ريزي است که يكي از ابزارهاي قوي مديريت افكار است. روابط عمومي به عنوان اصلي ترين حلقه ارتباط بين مديران و كاركنان، مسئوليت خطيري در فرآيند دسترسي مديران و افكار جمعي كاركنان دارند.
برخی از مواردی که روابط عمومی های هنرمند باید به آنها توجه داشته باشند : 
 همكاري فعال و مستمر با مطبوعات و رسانه ها 
 تقويت ارزش ها و ويژگي هاي مطلوب سازمانی
 ايجاد رابطه شفاف بين كاركنان با مديران سازمان
 ايجاد بستري مناسب در جهت بالندگي انديشه كاركنان
 جذب استعدادهاي درخشان كاركنان در حوزه ارتباطات
 اثبات جايگاه روابط عمومي در مقابل دخالت هاي غيرمسئولانه واحدها و افراد از طریق شفافیت و آگاهی دادن
 ارائه مشاوره هاي مؤثر به مديریت ارشد سازمان و بستر سازی جهت تصمیم گیری
 توجه جدي به افكار همه كاركنان در خصوص حرکت سازمانی بدون در نظر گرفتن اميال و رويكردهاي سياسي مخرب
 تغيير عادات و فرهنگ غلط سازماني از طریق فنون نوین ارتباطات
 بهره مندی ازعلوم مشاوره اي، روانشناسي،  علوم تربيتي، جامعه شناسي،  مردم شناسي 
 پیشگیری از جوسازي ها، خلاف گويي ها، دروغ پردازي ها، تهديدها با استفاده از پیش بینی و اطلاع رسانی پیش از رخداد
 تدوین اهداف از موضع انفعالي به موضع فعال 
 تدوین دوره های آموزشي مناسب کارکنان روابط عمومی
 سازماندهي خبري سازمان یعنی کوشش براي اطلاع يابي و اطلاع رساني به موقع با ابزارهاي ارتباطي 
 دوری از فنون ترغیب پنهان
 مدیریت جهت دهي سازمان به سوي چشم انداز 
 انعكاس انتقادات و پشنهادات به صورت شفاف به مدیریت
 برگزاري جلسات داخلي بين كاركنان و مديران به صورت ماهيانه يا فصلي. 
تهيه مقاله هاي علمي در حوزه فعاليت هاي سازمان و نشر آن در رسانه هاي گروهي. 
معرفي مطلوب مقالات و تحقيقات كاركنان در سطح سازمان. 
انعكاس تجربه هاي موفق كاركنان سازمان. 
چاپ بروشور پيام هاي آموزشي، پژوهشي و ديگر فراورده هاي سازماني. 
تهيه فيلم براي معرفي سازمان. 
ايجاد برنامه نظامند همدلی با خانواده هاي سازمان بدون تبعيض قائل شدن. 
تهيه و تنظيم منشور اخلاقي روابط عمومي سازمان.
روابط عمومي تنظيم كننده مديريت ارتباط بين سازمان و كاركنان خواهد بود و به نوعي وظيفه خطير اطلاع رساني و سخنگويي و اعلام مواضع آن سازمان را در سطح جامعه و افكار عمومي برعهده خواهد داشت. اگر مديران مي خواهند هنر مردم داري را تحقق ببخشند، لازمه آن به كارگيري مديران روابط عمومي كاردان، متخصص، بااخلاق و هنرمند در برقراري ارتباط با مخاطبان است.

 

 

  • دوشنبه 30 شهريور 1394
0 نظر

چهارشنبه 01 آبان 1398 . 09:15 .